انشا و روش تدریس آن

 

هدف از آموزش انشا

معلم و دانش­آموز هر دو باید بدانند که انشا چیست؟، هدف از یادگیری آن کدام است؟ و چگونه می­توان خوب نوشت؟ در فرآیند آموزش انشا، مطالعه و تمرین نوشتن و هنر تبدیل گویش به نگارش ـ که فرآیندی اساسی در پیشبرد فرهنگی جوامع است ـ به عهده معلمان زحمتکش آموزش انشا اس

هدف جدی انشا در ساده­ترین نگاه آن، نوشتن است. باید دانش­آموز را به مطالعه جدی و آگاهانه عادت داد. یکی از راه­های تعلیم مطالعه، تحلیل متن است. تحلیل متن در واقع مقدمه آموزش نویسندگی است.

هدف غایی هر نظام آموزشی، افزایش کارآیی آن نظام برای ایجاد فرآیند یادگیری بیشتر در دانش­آموزان و تحویل افراد ماهر و کاردان و خلاق و صاحب نظر به اجتماع است تا بتواند زیربنای فکری جامعه را برای رسیدن به حد مطلوبی از توسعه فرهنگی پی­ریزی کند.

هدف کلی آموزش انشا، توانایی نوشتن به زبان فارسی معاصر است و رسیدن به این هدف با پرورش کار خلاق امکان پذیر است. در حقیقت کار زمانی ارزش­مند است که در آن خلاقیت و تفکر جریان داشته باشد. کلاس انشا باید کارگاه نوشتن باشد. انشا درسی است هدف­دار و برای برای رسیدن به آن باید از روش­های هدف­دار استفاده کرد. در حال حاضر این روش­ها به سلیقه، علاقه و مطالعه معلم وابسته است. ضابطه­مند شدن انشا صرفاً به معنی تغییر کتاب­های درسی نیست. لازم است روش­های مدرسان و معلمان تغییر یابند.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 2 آذر 1393برچسب:, ] [ 19:56 ] [ مریم کریمی ]
[ ]